Закон про азартні ігри набув чинності: що відбуватиметься далі?

Ігрові автомати » Закон про азартні ігри набув чинності: що відбуватиметься далі?

13 серпня 2020 року увійшло в історію як кульмінаційний момент довготривалої та напруженої епопеї законодавчого регулювання азартних ігор в Україні. Закон “Про державне регулювання діяльності з організації та проведення азартних ігор” нарешті набув чинності, після шести років гострих дебатів та суперечок.

З 2014 року, українське суспільство було розділене у своїх поглядах на азартні ігри. Деякі стверджували, що ігрові автомати в Україні є неприпустимими, вважаючи марними спроби досягти успіху, подібного до Лас-Вегаса, у контексті українських реалій.

Закон про азартні ігри набув чинності: що відбуватиметься далі?

Інші ж акцентували увагу на процвітанні нелегального ринку грального бізнесу, обсяг якого, за оцінками експертів, сягав 1 мільярда євро, не приносячи при цьому жодних доходів державному бюджету.

Незважаючи на завершення цих баталій, спокій та стабільність все ще залишаються недосяжними. Напередодні вступу в силу закону, Національне агентство із запобігання корупції висловило занепокоєння щодо значних корупційних ризиків, пов’язаних з неузгодженістю деяких його положень.

Суть конфлікту навколо грального бізнесу полягає у складності знаходження балансу між інтересами власників та захистом гравців від азартної залежності.

Проте, повна заборона азартних ігор та відсутність будь-якого регулювання не знищує самого явища азартних ігор. Таким чином, наявність хоча б і недосконалого, але реального законодавчого регулювання є кращою альтернативою в порівнянні з ідеальними, але нездійсненними планами.

Отже, які нововведення та вимоги вносить цей закон у сферу азартних ігор?

Гральний бізнес та його вертикалі

Законодавство України внесло ключові зміни у сферу азартних ігор, легалізувавши її основні напрямки: стаціонарні та онлайн казино, букмекерські контори (як офлайн, так і онлайн), зали ігрових автоматів та онлайн покер.

Ліцензіювання в цій галузі доступне виключно для компаній, зареєстрованих відповідно до законодавства України.

Казино

Згідно з новим законом, казино можна відкривати лише у готелях, які відповідають певним критеріям. У Києві це мають бути п’ятизіркові готелі з мінімумом у 150 номерів. У інших містах дозволяється розміщення казино у чотири- та п’ятизіркових готелях з кількістю номерів 100 і більше.

Також закон передбачає можливість відкриття казино у заміських комплексах площею не менше 10 тисяч квадратних метрів, які включають п’ятизірковий готель.

Додатково, законодавець ініціював створення спеціальних ігрових зон. Планується створення п’яти таких зон, розташування яких визначить уряд, з метою стимулювання розвитку певних територій країни.

Інновацією є введення інвестиційної ліцензії, яка надається за умови будівництва п’ятизіркового готелю з 200 номерами у Києві або 150 номерами в інших містах. В обмін на інвестиції у готельний бізнес та розвиток інфраструктури, оператор отримує звільнення від плати за ліцензію на період до 10 років.

Онлайн казино

У сфері онлайн казино, новий закон встановлює, що оператором може бути виключно компанія, зареєстрована в Україні, не вимагаючи при цьому спеціальних умов щодо розташування її приміщень чи фізичної присутності.

Хоча попередні версії законопроекту включали вимогу розміщення серверів онлайн-казино на території України, у фінальній редакції цей пункт був вилучений.

Для онлайн казино встановлено ряд загальних критеріїв, зокрема, необхідність використання домену в зоні .UA та ведення діяльності через веб-сайт, зареєстрований у відповідному реєстрі.

Букмекерська діяльність

Букмекерська діяльність у законі передбачена як у онлайн, так і в офлайн форматах, з можливістю отримання єдиної ліцензії.

Закон встановлює строгі критерії для розміщення букмекерських пунктів: вони повинні знаходитися в готелях категорії 3-5 зірок з мінімальною кількістю номерів 50 у Києві та 25 у інших містах, а площа букмекерського пункту має становити не менше 50 квадратних метрів.

Через ці обмеження, очікується, що кількість букмекерських пунктів буде обмеженою, тоді як кількість легалізованих онлайн-букмекерів зросте.

Закон також передбачає можливість отримання ліцензії для відкриття одного букмекерського пункту на іподромі, де будуть прийматися ставки на кінні перегони.

Ігрові автомати

Ігрові автомати, часто називають “однорукими бандитами”, стали однією з найбільш дискусійних тем у сфері азартних ігор. Їхня легалізація викликала гострі дебати через ризик масової ігрової залежності.

Ігрові автомати можуть розміщуватися в казино за наявності ліцензії на казино, а також у спеціалізованих залах гральних автоматів, які вимагають окремої ліцензії.

Такі зали, аналогічно до букмекерських пунктів, мають право на розміщення лише в готелях з рейтингом 3-5 зірок, з мінімальною кількістю номерів 50 у великих містах та 25 у менших. Одна ліцензія дозволяє встановлення до 250 ігрових автоматів.

Законодавці ввели обмеження на розташування залів гральних автоматів: вони не можуть бути в місцевостях з населенням менше 10 тисяч осіб та на відстані менше 500 метрів від освітніх установ.

Операторам заборонено використовувати ігрові автомати, виготовлені до 2019 року.

Онлайн покер

Згідно з новим законом, ліцензування доступне виключно для онлайн покеру. Офлайн покер можливий у казино як частина азартних ігор або у формі спортивного покеру, який не класифікується як азартна гра.

Вартість ліцензій на азартні ігри та податкове навантаження

Ціна ліцензійних дозволів на ведення азартного бізнесу викликала значну дискусію під час розробки законодавства. Міжнародні учасники ринку азартних ігор наполягали на зниженні ліцензійних внесків, що було враховано у фінальній редакції закону, де вартість ліцензій була помітно знижена.

Ліцензії для казино

Згідно з чинним законодавством, п’ятирічна ліцензія для казино у Києві коштує 60 тисяч мінімальних зарплат, що еквівалентно 283,4 млн гривень. Для казино в інших містах вартість становить 30 тисяч мінімальних зарплат, або 141,7 млн гривень.

Окрім цього, існують окремі щорічні платежі за гральне обладнання:

  • 175 мінімальних зарплат (826,5 тис грн) за кожен стіл з рулеткою;
  • 90 мінімальних зарплат (425 тис грн) за стіл без рулетки;
  • 6 мінімальних зарплат (28,3 тис грн) за кожен ігровий автомат.

Ліцензування в галузі азартних ігор в Україні встановлює наступні тарифи:

Онлайн Казино

Для отримання п’ятирічної ліцензії на онлайн казино необхідно сплатити 6,5 тисяч мінімальних зарплат, що в сумі складає 30,7 мільйонів гривень.

Букмекерська Діяльність

Ліцензія на п’ять років для букмекерської діяльності коштує 30 тисяч мінімальних зарплат, або 141,7 мільйонів гривень. Додатково, щорічний внесок за кожен букмекерський пункт становить 30 мінімальних зарплат, або 141,7 тисяч гривень.

Зали Гральних Автоматів

Для залів гральних автоматів п’ятирічна ліцензія обійдеться у 7,5 тисяч мінімальних зарплат, що еквівалентно 35,4 мільйонам гривень. Щорічний внесок за кожен автомат складає шість мінімальних зарплат, або 28,3 тисячі гривень.

Онлайн Покер

Ліцензія на п’ять років для онлайн покеру коштує 5 тисяч мінімальних зарплат, що дорівнює 23,6 мільйонам гривень.

Реалії впровадження закону про азартні ігри

Наразі, коли ринок азартних ігор ще не адаптувався до нових законодавчих рамок, вже можна прогнозувати деякі потенційні труднощі та недосконалості.

Лотереї

У фінальній версії закону про азартні ігри та лотереї були виключені, хоча первісні проекти передбачали їх інтеграцію. Тепер лотереї регулюються окремим, дещо застарілим законом, хоча і з деякими змінами, внесеними новим законодавством. Важливо, що лотереї не класифікуються як азартні ігри.

Це розходження у регулюванні може створити проблеми для ринку. Проблематика полягає у відсутності консистентності між старим законом про лотереї та новими положеннями про азартні ігри. Також існує ризик, що чинне регулювання може перешкоджати входженню іноземних лотерейних операторів на український ринок.

Ліцензійні платежі в перехідний період

Згідно з новим законодавством, до моменту активації Державної системи онлайн-моніторингу, ліцензійні платежі за діяльність онлайн казино, букмекерські послуги та експлуатацію ігрових автоматів збільшуються утричі.

Ця система, яка є сучасним програмним рішенням для контролю азартних ігор в реальному часі, має бути запущена протягом двох років після вступу закону в силу. Операторам надається додаткових півроку для інтеграції свого обладнання з цією системою.

Проте, існують побоювання щодо можливих затримок у запуску системи онлайн-моніторингу, що може призвести до фінансових труднощів для операторів через підвищені ліцензійні витрати.

Перспективи українського грального бізнесу

Прогнозувати майбутнє українського ринку азартних ігор з точністю неможливо.

На сьогоднішній день, ряд іноземних операторів вже проявляють інтерес до українського ринку, дотримуючись строгих міжнародних стандартів та правил. Є велика надія, що їхня діяльність стане прикладом для чесного грального бізнесу в Україні, сприяючи формуванню якісної ділової культури та практики, зробивши ринок більш прозорим та цивілізованим.

Так чи інакше, гра вже почалася, і залишається лише спостерігати за її розвитком.

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

© Copyright 2023 crayfish.crimea.ua |